Doprovázíme pěstouny v jejich nelehké a záslužné práci. Máme pověření pro uzavírání Dohod o výkonu pěstounské péče. Organizujeme vzdělávací i pobytové akce.
V čem spočívá doprovázení?
Jsme organizací pověřenou k uzavírání Dohod o výkonu pěstounské péče v rámci novely zákona č.359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí. Text pověření ke stažení zde.
Cíle naší služby jsou:
- ozvíjení kompetencí náhradních rodičů
- podporovat identitu dítěte, bezpečné prostředí pro zdravý vývoj dítěte, kontakt s biologickou rodinou
- zvyšování informovanosti veřejnosti o náhradní rodinné péče
- rozvíjet dobrovolnictví
Službu poskytujeme v souladu s následujícími zásadami:
- podpora rodinného prostředí našeho klienta
- nejlepší zájem dítěte
- Respekt a důvěra, rovný přístup ke všem klientům
- důraz na práci s historií dítěte, prohlubování sounáležitosti s biologickou rodinou
- podpora bezpečného kontaktu s biologickou rodinou
- rozvíjení kompetencí náhradních rodičů
- terapeutické rodičovství
- je respektována identita dítěte i pečujících osob
- jsou zprostředkovány návazné služby s dalšími odborníky zajišťujícími řešení problematiky náhradní rodinné péče
- cíleně rozvíjena spolupráce s organizacemi, institucemi v oblasti práv dětí a náhradní rodinné péče.
Cílová skupina
- Osoby v evidenci, s nimiž máme uzavřenou dohodu o doprovázení
- Osoby pečující
- Osoby svěřenecké
- děti v náhradní rodinné péči
- biologické děti pečujících osob, které mají uzavřenou dohodu s Náručí dětem o doprovázení
- každé dítě, které požádá o pomoc
- široká veřejnost
Náruč dětem, podle §8 zákona o sociálně právní ochraně má povinnost poskytnout pomoc každému dítěti, které požádá o pomoc při ochraně svého života a dalších svých práv. Dítě má právo požádat o pomoc i bez vědomí rodičů či jiných osob odpovědných za jeho výchovu.
Důvody pro odmítnutí zájemce o služby:
- žádá službu, kterou neposkytujeme,
- kapacita služby je naplněna - jedná se o dočasný důvod,
- zájemce žije v lokalitě, ve které organizace nemá pověření,
- zájemce je našim zaměstnancem a mohlo by tak dojít ke střetu zájmu.
Uzavření dohody
Organizace Náruč dětem má oprávnění uzavírat Dohody o výkonu pěstounské péče dle § 47a odst. 2 zákona o sociálně-právní ochraně dětí
Zásady uzavírání dohod
1. Monitoring potřeb rodiny:
Proběhne informační schůzka s potenciálními zájemci o službu. Klíčová pracovnice mapuje, zda je organizace schopna naplnit potřeby rodiny prostřednictvím poskytovaných služeb. V případě, že ano, organizace si vyžádá souhlas OSPODu, následně zájemce se službou uzavře a podepíše písemnou dohodu. Kopii uzavřené dohody poté služba poskytne příslušnému OSPODu. Pokud by organizace nebyla schopna naplnit potřeby rodiny, doporučí pracovnice jinou vhodnou organizaci.
2. Znění dohody:
Klíčová pracovnice sepíše návrh dohody o výkonu pěstounské péče a předá ji klientovi k prostudování. Společně tento návrh projdou, klíčová pracovnice seznámí osoby pečující s obsahem dohody. V případě souhlasu obou stran klíčová pracovnice připraví definitivní podobu smlouvy. Pokud některý z účastníků nebude spokojen s podmínkami smlouvy, klíčová pracovnice ji na základě konzultace znovu upraví.
3. Podpis dohody:
Pro uzavření dohody zájemce o službu je potřebný souhlas pracovnice OSPOD, po udělení souhlasu OSPOD je možné dohodu uzavřít. Za organizaci dohodu podepisuje vždy ředitelka organizace, přičemž jsou zopakovány práva a povinnosti pěstounů i organizace. Dohoda je podepsána ve 2 výtiscích. Jeden výtisk obdrží pěstoun, jeden doprovázející pracovnice. OSPOD obdrží kopii.
V případě dohody s pěstouny na přechodnou dobu se dohoda podepisuje ve 3 výtiscích. Jeden pro pěstouna, jeden pro doprovázející pracovnici a jeden pro krajský úřad.
Znění dohody:
Při vytváření dohody klíčová pracovnice postupuje v souladu s individuálním plánem ochrany dítěte. Pokud dosud nebyl IPOD sestaven, je po dohodě s OSPOD předmětem spolupráce jeho vytvoření a následné plnění jeho cílů. Dále je dohoda sestavována v souladu s rozhodnutím soudu o svěření dítěte do péče osoby pečující a upravena zákonem o SPOD, správním řádem a občanským zákoníkem. Pěstounská rodina má na prostudování návrhu dohody 3 pracovní dny.
Pokud OSPOD dohodu neschválí, klíčová pracovnice provede potřebné změny v dohodě a předloží ke schválení znovu. V případě nutnosti bude jednat o dohodě ředitelka organizace s vedoucí/m OSPOD.
Změna dohody:
Během výkonu pěstounské péče se mohou vyskytnout okolnosti vyžadující změnu dohody. Postup probíhá podobně jako při jejím uzavírání. Klíčová pracovnice formou rozhovoru zjišťuje a navrhuje důvody změny smlouvy. Poté vypracuje návrh na novou dohodu, předloží ho klientovi, který má 3 pracovní dny k vyjádření, pokud si nestanoví po domluvě jinak a zažádá o předchozí souhlas OSPOD. V případě souhlasu obou stran je možné přejít k podpisu nového znění dohody.
Vypovězení dohody:
V případě, že budou osoby pečující závažně nebo opakovaně porušovat povinnosti vycházející z dohody, nebo budou opakovaně mařit sledování výkonu pěstounské péče, organizace může vypovědět dohodu. Vypovězení dohody vždy provádí ředitelka organizace.
Služby poskytované pěstounům
Základní činnosti jsou dány pověřením k výkonu sociálně právní ochrany dětí. Spolupráce organizace s pěstounskou rodinou nabízí tyto služby:
- pravidelný kontakt pracovníka s rodinou
- krátkodobá péče a celodenní péče o svěřené dítě
- odborná pomoc pěstounským rodinám – zprostředkování psychoterapeutické, psychologické či jiné odborné podpory pro děti i pěstouny
- vzdělávání pěstounů – zajištění skupinového vzdělávání pro pěstouny formou prezenčních či on-line seminářů, pobytových vzdělávacích pobytů, individuálního vzdělávání (knihy, audio, video) a vzdělávání formou kazuistických seminářů
- kontakt s doprovodem
– doprovod a účast doprovázejících pracovníků při kontaktu dětí s biologickými rodiči, nebo osobami blízkými, podpora při kontaktu dítěte s biologickým rodičem
– společná setkání za účelem nastavení pravidel kontaktu
- sledování naplňování výkonu pěstounské péče
- poradenství při výchově dětí se specifickými potřebami v náhradní rodinné péči
- pomoc při praktických záležitostech souvisejících s výkonem NRP
- doprovod pěstounů či dítěte na jednání s úřady, školami a dalšími institucemi dle potřeby rodiny
- emociální podpora
Koho kontaktovat pro více informací?
Jména a kontakty:
Předsedkyně spolku, ředitelka:
Eva Kopecká
tel.: 737 135 217, e-mail: eva.kopecka@narucdetem.cz
Zástupkyně ředitelky
tel.: 731 186 322, e-mail: gabriela.zajickova@narucdetem.cz
Jak podat případnou stížnost?
PRAVIDLA PRO PODÁNÍ A VYŘÍZENÍ STÍŽNOSTÍ
Pokud jste s naší práci nespokojeni, můžete si stěžovat na kvalitu nebo způsob poskytování sociálně právní ochrany, aniž by to pro Vás mělo negativní důsledky, za tímto účelem má Náruč dětem z.s. stanovena tato pravidla.
PŘÍKLADY SITUACÍ VYVOLÁVAJÍCÍ NESPOKOJENOST:
- nejste spokojen/a se zajištěním vzdělávání, aktivity pro děti, víkendovým nebo táborovým pobytem
- klíčový nebo jiný pracovník se podle Vás chová nevhodně
- nejste spokojen/a s dostupností svého pracovníka, spolupráce s ním je problémová
- nevyhovuje Vám cokoli jiného
KDO MŮŽE PODAT STÍŽNOST:
- děti, pečující osoby, osoby v evidenci,
- rodinní příslušníci či blízké osoby,
- občan,
- pracovník společnosti organizace a instituce zabývající se obecně ochranou lidských práv,
- subjekty spolupracující při sociálně-právní ochraně.
JAK PODAT STÍŽNOST:
- ústně při osobním jednání nebo telefonicky
- písemně poštou (anonymně nebo s podpisem)
- písemně elektronickou poštou (anonymně nebo s podpisem)
- na webových stánkách organizace Náruče dětem v sekci „o nás“ v záložce „Podněty a stížnosti“
- anonymní vložení do schránky k tomu určené, umístěné na přístupném a viditelném místě
KAM PODAT STÍŽNOST:
Eva Kopecká – ředitelka Palachovo nám. 1, Olomouc tel. 737 135 217, email: eva.kopecka@narucdetem.cz
Pokud je stížnost směřována na vedení organizace je možné obrátit se na Krajský úřad Olomouckého kraje, který udělil registraci k poskytování SPO. Adresa: Krajský úřad Olomouckého kraje, odbor sociálních věcí, Jeremenkova 40a, 779 11 Olomouc.
Na Krajský úřad je možné obrátit se i v případě nespokojenosti s vyřízením stížnosti.
JAK BUDE VAŠE STÍŽNOST ŘEŠENA:
Nezáleží na formě podání stížnosti – zda je formulována ústně, písemně, zda je psána konkrétním adresátem, skupinou osob či anonymně. Všechny stížnosti jsou řešeny stejným způsobem se stejnou vážností.
Stížnosti se vyřizují ve lhůtě do 30 dní. Pokud nelze vyřídit do 30 dnů ode dne jeho obdržení, musí být vyřízeno nejdéle do 60 dnů. O delší lhůtě než 30 dnů musí být stěžovatel písemně informován.
Stížnost se považuje za vyřízenou, jakmile po jejím prošetření byla provedena potřebná opatření k docílení žádoucího stavu. Na stížnost odpovídáme písemně. Výsledkem prošetření je písemný protokol, který je zaslán stěžovateli a obsahuje: jméno stěžovatele, závěrečnou zprávu, jak byla stížnost vyřízena a přijatá opatření. V případě anonymní stížnosti, bude vyřízení stížnosti vyvěšeno na nástěnce organizace v délce třiceti dnů.
I DĚTI SI MOHOU STĚŽOVAT
Pokud nejsi spokojený s tím, jak pracuje tvůj klíčový pracovník nebo s nějakou jinou aktivitou, kterou v organizaci využívá, je dobré to někomu říct, aby se mohlo něco změnit. Komu a jak může dítě o své stížnosti říct?
Způsobů je více, může si vybrat ten, který mu nejvíce vyhovuje:
- řekne to svým pěstounům a domluví se, že podají stížnost společně
- řekne to své klíčovému pracovníkovi nebo ředitelce, kteří mu pomůžou stížnost napsat nebo mu řeknou, jak to může udělat samo
- napíše stížnost samo a předá ji kterémukoli z klíčových pracovníků nebo ředitelce organizace, vhodí do schránky u vchodu do kanceláře
- vyplní online formulář na webových stránkách Náruče dětem v sekci „o nás“ ve složce „Podněty a stížnosti“
- pokud nechce, aby někdo věděl, že je stížnost od něj, tak ji napíše na papír a ten vhodí do schránky u kanceláře bez podpisu nebo vyplní online formulář na webových stránkách bez uvedení svého emailu a jména
Co se bude dít potom, až o své stížnosti někomu řekneš nebo ji napíšeš:
- o problému si s dítětem promluví ředitelka Eva Kopecká
- paní ředitelka bude chtít zjistit co nejvíce informací, ale dítě se nemusí bát, bude se ptát opatrně, tak aby to nebylo nepříjemné a aby se dítě cítilo v bezpečí
- až bude paní ředitelka vědět dost informací, tak rozhodne, co podnikne k tomu, aby problém vyřešila. Na tomto rozhodnutí se s dítětem budou domlouvat tak, aby to co nejvíce dítěti vyhovovalo
- pokud pracovníci nebo ředitelka najdou ve schránce stížnost bez podpisu, tak ji ředitelka bude řešit stejně důkladně. Zjistí, jestli je opravdu něco špatně nebo někdo udělal chybu, pak rozhodne, jak ji nejlépe napravit. O tom, jak problém vyřešila, informuje na nástěnce, která je umístěna před hlavním vchodem organizace.
Formulář pro podání stížnosti zde.
Nahlížení do spisové dokumentace
Osoby a pravidla pro nahlížení do spisové dokumentace pro klienty Náruče dětem, z. s.
Kdo všechno a za jakých podmínek, může do spisové dokumentace nahlížet:
- klient - může nahlížet do spisu či si nechat udělat kopii v plném rozsahu kromě listin označených nápisem důvěrné na základě písemné žádosti a souhlasu ředitelky. Náhled nebo pořízení kopie jsou klientovi poskytnuty do 10 pracovních dní od obdržení žádosti. Při náhledu do spisu je vždy přítomen klíčový pracovník.
- dítě - může nahlížet do spisu na základě písemné žádosti a souhlasu ředitelky, avšak pověřená osoba má povinnost informovat dítě o jeho podstatných záležitostech, způsobem, který odpovídá jeho věku a rozumové vyspělosti. Při náhledu do spisu je vždy přítomen klíčový pracovník
- pověřený orgán veřejné správy - může nahlížet do spisu a nechat si dělat kopie na základě písemné žádosti zejména orgán, který vydal pověření k výkonu sociálně-právní ochrany dětí
V ostatních případech je žádost o nahlédnutí do spisu vždy odmítnuta (např. rodiče dítěte s odkazem na příslušný orgán sociálně-právní ochrany). O odmítnutí nahlédnutí do spisové dokumentace nebo její části rozhoduje ředitelka. V takovém případě poskytne žadateli do 10 pracovních dnů zdůvodnění, proč do dokumentace nebylo možno nahlédnout.
Formulář žádosti je uložen volně u administrátorky dohod i na webových stránkách organizace.
Dokumenty ke stažení: